Learn from the ocean

Blog Main Image

Zoals je misschien weet is één van mijn passies surfen. Heerlijk op m’n plankie, turend over het water naar die mooie set golven. Mijn kinderen surfen intussen ook. Soms liggen zij tientallen minuten te wachten op die ene juiste golf. Dat herinnert mij altijd aan wat mijn surfleraar Bernard jaren geleden tegen mij zei. Ik lag lang te wachten op, inderdaad, die ene juiste golf

“Boris, what are you waiting for? You need to take every wave possible! You cannot learn from the ocean if you wait. Every wave is different, you have to learn..”.

Continu veranderend systeem

Dat deed mij denken aan de markt waarin wij nu zitten. Vastgoed, nieuwbouw en internet is een continu veranderend systeem. Hierbij is er wel één constante; de behoefte van de consument, net zoals dat de oceaan van water is.

Deze behoefte bij de consument is informatie, samengevat in een klantreis. De manier waarop de consument tegenwoordig de informatie consumeert is divers, veel diverser dan dat wij ons kunnen voorstellen. Daarom is het juist voor ons als branche zo belangrijk om op diverse golven mee te liften en zo te zorgen dat we leren en daar zijn waar de consument ons nodig heeft.

Vooral nu het online gedrag en de informatieconsumptie is uitgebreid, onder andere door de lockdowns en de fysieke beperkingen door de huidige coronamaatregelen, zijn de verschillende informatiegolven van groot belang.

Ik heb hieronder een paar beschreven en wil je daar graag kennis mee laten maken.

E-mail automation

Niet nieuw, maar wel een middel waar in onze branche nog te weinig wordt uitgehaald. E-mail automation wordt vaak in de verkoopfase als nieuwsbrief ingezet om potentiële kopers op de hoogte te houden van het project.

Je doelgroep heeft echter al veel eerder in het proces behoefte aan inspiratie en informatie. Niet perse over de specs (wanneer die nog niet bekend zijn), maar wel over ‘hoe voelt het om daar te wonen’, is de locatie geschikt voor mijn gezinssamenstelling, zijn er POI’s in de buurt die aansluiten op mijn behoeften? Heeft het nut voor mij om dit project te volgen?

Tijdens de pre-sale begint de informationele route. De doelgroep die al geboeid is, neem je door middel van de informatie die beschikbaar komt, steeds verder de klantreis mee in.

Tijdens de start verkoop heb je dan al zoveel data verzameld, dat je alle geïnteresseerden persoonlijke informatie kan verschaffen en een persoonlijk traject kan bieden om ze te converteren naar tekenklare klanten voor jouw project.

Ewebinars

Wanneer je je als potentiële koper in de zoektocht naar jouw ideale woning bevindt, is het prettig om op een toegankelijke manier informatie tot je te nemen zonder direct een afspraak met een makelaar of hypotheekadviseur aan te moeten gaan.

We vergelijken een ewebinar altijd met een eerste date, een eerste kennismaking. In een ewebinar heb je als ontwikkelaar, architect en verkoopadviseur de mogelijkheid om op een visuele manier de doelgroep mee te nemen in het project, de opties van woningen, het verhaal achter het project en de omgeving.

In een ewebinar verzamel je informatie door middel van vragen die je aan de kijker kan stellen, maar geef je de kijker ook de kans om vragen aan jou te stellen die real live of op een later moment beantwoord kunnen worden. Hiermee verzamel je specifieke klantdata, informeer je potentiële kopers en verleid je ze tot een tweede ‘date’ (vervolgafspraak met de makelaar of hypotheekadviseur).

Dit zijn twee producten die de geautomatiseerde klantreis verstevigen, wat weer zorgt voor een versoepeld verkoopproces.

Mijn les van deze vakantie was in ieder geval; Learn from the ocean. Be bold. Don’t be afraid to make a splash when facing new shores. Wij gaan mee met de nieuwe golven en nodigen je uit om je daar in mee te mogen nemen.

Boris Geheniau

Ben jij er klaar voor? Vraag dan een persoonlijk gesprek met ons aan