Terra VO

Een website die de dynamiek en frisheid verbeeldt van wat het voortgezet onderwijs (VO) van Terra is. Een logische structuur aanbrengen in de website waardoor gebruikers makkelijk naar de desbetreffende content kunnen navigeren. Daar vroeg Terra VO om en dit hebben wij gerealiseerd in een nieuw design.

Probleem

Doordat de website van Terra VO de afgelopen tijd erg was gegroeid qua functionaliteiten, was de structuur zoek. Het was moeilijk voor gebruikers om bij bepaalde informatie te komen. Daarnaast waren sommige pagina’s verstopt. De vraag van Terra was dan ook om een up-to-date website te ontwerpen, met een logische structuur en waar ruimte is voor acties en notificaties.

Oplossingen

Fundament All Media heeft het doel van de nieuwe website opnieuw gedefinieerd ‘het werven van nieuwe leerlingen’. Hierdoor komt de focus op gedeeltelijk drie nieuwe doelgroepen te vallen; groep 7 en 8 leerlingen, ouders van groep 7 en 8 leerlingen en basisschool docenten. Er is gekozen om de huidige leerlingen niet op de nieuwe website te bedienen, aangezien deze doelgroep een eigen portaal hebben voor roosters, documenten en cijfers.

Ons uitgangspunt was om in plaats van een overkoepelend team die site beheert, de zeven vestigingen zelf verantwoordelijk te maken voor het websitebeheer met sturing van het overkoepelende team.

Hier is voor gekozen omdat uit data bleek dat gebruikers eigenlijk gelijk naar hun eigen vestiging navigeerde bij binnenkomst van de site, daar moest dus de focus liggen. Dit heeft als gevolg dat de content die geschreven wordt direct bij de bron ligt. Hierdoor krijg je persoonlijker en relevantere artikelen. Aangezien de vestigingen weten wat er speelt binnen hun school.

Terra VO
Terra VO

Qua vormgeving is er bewust voor gekozen om elementen geschakeld weer te geven in combinatie met het herkenbare kleurenpalet van Terra, geeft dit een dynamisch en frisse uitstraling. Precies wat een middelbare school zou moeten uitstralen.

Een van de eisen van Terra was dat gebruikers direct bij dieper gelegen content kan navigeren. In het ontwerp hebben we door het blok ‘Snelle Links’ de gebruiker de mogelijkheid gegeven om direct naar zijn desbetreffende informatie te navigeren. Daarnaast zijn er op verschillende plekken op de pagina ruimte gereserveerd voor ‘call to action’ blokken. Hiermee kan genavigeerd worden naar bijvoorbeeld de aanmeldpagina voor de nieuwsbrief of het inschrijfformulier. Acties die de doelstellingen zullen helpen behalen.

Tot slot is er extra pagina toegevoegd ‘voorlichting’ waar daadwerkelijk de hele klantreis van de gebruiker staat beschreven – oriënteren, vergelijken, beslissen. Hieraan kan content/nieuwsberichten gekoppeld worden wat de gebruiker helpt zijn keuze voor Terra VO te maken.