Zo verlaag je je bouncerate in 3 stappen
- maart 26, 2019
Een hoge bouncerate is vervelend; je wilt immers dat mensen op je website blijven en het doel van de website bereiken. Maar hoe zorg je ervoor dat je mensen triggert om op je website te blijven, misschien zelfs tot een conversiemoment? Hiervoor heb ik een simpel stappenplan geschreven.
Wat is bouncerate?
Even kort; wat houdt bouncerate in en waarom is een lage bouncerate belangrijk voor je website? Binnen Google Analytics is de bouncerate het percentage aan mensen die maar 1 pagina op je website bekijken en vervolgens ook meteen weer van de website vertrekken. Kortgezegd zijn het de mensen die op jouw website niet het antwoord vonden dat ze zochten.
Wat is een acceptabele bouncerate?
Geen enkele website zal een bouncerate behalen van 0% (mits je Google Analytics goed zijn geïmplementeerd). De meeste websites zullen een bouncerate zien tussen de 26% en 70%. Met een gemiddelde website kun je een bouncerate verwachten tussen de 45% en 55%. In mijn ogen zou je moeten streven naar een bouncerate tussen de 26% en 45%.
Wat valt er te optimaliseren?
Laten we aan de slag gaan. Er zijn meerdere dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat mensen doorklikken op je website. Zorg dat de pagina een korte laadtijd heeft, maak je website overzichtelijk en kom de verwachtingen van je bezoekers na.
Stap 1: Optimaliseer de laadtijd van je website
Wij zijn als mensen zeer ongeduldig. Als we ergens lang op moeten wachten, gaan we tóch liever naar een alternatief als dat kan. Nu is de laadtijd van je website niet alleen belangrijk voor je bouncerate; Google vindt de laadtijd ook zeer belangrijk. Je ranking in Google is dan ook onder andere afhankelijk van hoe lang het duurt om je pagina te laden. Nu hoor ik je al vragen; wat kan ik hieraan doen? Er zijn diverse dingen die je kunt doen om de laadtijd van je pagina te verbeteren.
Allereerst en wellicht het meest belangrijke; comprimeer je afbeeldingen. Zorg dat je zo min mogelijk afbeeldingen op je pagina gebruikt en houd ze klein. Vervang ook je afbeeldingen voor SVGs en CSS technieken waar mogelijk. Om afbeeldingen te verkleinen, kun de Squoosh tool gebruiken die hiervoor speciaal is ontwikkeld door Google zelf.
Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je geen JavaScript-functies uitvoert op pagina’s waar ze niet van toepassing zijn. Maak je gebruik van libraries? Probeer dan de specifieke functies die je van die libraries gebruikt te isoleren, zodat je niet de hele library hoeft te laden op je pagina.
Voor een grondige analyse van je laadtijd kun je Google PageSpeed Insights raadplegen.
Stap 2: Kies je keywords zorgvuldig
Vindbaarheid is natuurlijk altijd gewenst. Maar word je wel op de juiste termen gevonden? Wanneer mensen op je website klikken in Google, krijgen ze dan te zien waar ze naar zochten? Het is zeer belangrijk dat je zorgvuldig op zoek gaat naar de vragen die je website beantwoordt en woorden die daarbij van toepassing zijn. Een goede resource voor zo’n analyse is Answer The Public. Optimaliseer je vindbaarheid op woorden die relevant zijn, zodat mensen bij binnenkomst meteen zien waar ze naar op zoek waren.
Stap 3: Houd je website overzichtelijk en voorkom irritatie
De derde stap is vrij simpel; houd je website simpel en overzichtelijk! Mensen die je website bezoeken, zijn op zoek naar een antwoord. Probeer mensen zo snel mogelijk te informeren over het doel van de pagina die ze bezoeken. Breng een duidelijke titel, een pakkende tekst en niet te veel poespas. Breng geen ongevraagde pop-ups in beeld en vul geen sidebar met irrelevante content. En probeer bezoekers zo veel mogelijk door je website te sturen door linkjes binnen de tekst. Laat de bezoekers een verhaal doorlopen door de navigatie binnenbaans te houden. Houd ook je navigatie zo klein mogelijk om te voorkomen dat mensen verdwalen.
Conclusie
Wil je een hoge bouncerate voorkomen? Voorkom dan simpelweg irritatiepunten. Confronteer mensen niet met contactformulieren en deelknoppen waar ze die niet verwachten, zorg dat je pagina snel geladen is. En zorg dat je de relevante informatie zo snel mogelijk in beeld brengt. Als je de verwachting van een bezoeker nakomt, zal deze de website niet verlaten.