5 + 1 designtrends van 2019
- augustus 13, 2019
Het jaar is inmiddels halverwege. We zien de nieuwe trends van 2019 opkomen en ook wat de blijvende trends van dit jaar zijn. Zo nemen we dit jaar definitief afscheid van statische pagina’s, flat design en Bootstrap-stramienen. Hun plaats wordt ingenomen door asymmetrische composities, ‘big & bold’ tekst en levendige kleuren met overgangen. Wat we nu al kunnen zeggen: websites gaan er in de toekomst vrolijker, chaotischer en unieker uitzien!
1. Weg met grids en symmetrie
De oplettende bezoeker heeft misschien gemerkt dat websites de afgelopen tijd veel op elkaar zijn gaan lijken. Beeldvullende headerafbeelding, opsomming bijgestaan met icoon, afbeelding rechts met tekstlinks uitgelijnd, enzovoorts. Dit kan een voorbeeld van een Bootstrap-template zijn. Bootstrap is een full-responsive framework ideaal voor mobiel gebruik. Delen zijn voorgeprogrammeerd, waardoor je snel en efficiënt een website kunt opzetten. Een van de kenmerken is dat alles netjes langs hetzelfde grid is uitgelijnd. Super handig… erg saai!
Tegenwoordig zien we steeds meer dat dit grid gebroken wordt, waardoor je een asymmetrisch ontwerp krijgt. Veel witruimte en elementen die half in beeld of over elkaar heen staan. Het is een manier om bepaalde content meer op te laten vallen en om je website die uniekere stemming mee te geven. Voor sommige mensen is het chaos, maar ik zou zeggen: gecontroleerde drukte!
2. Micro-animaties
Voortbordurend op de vorige trend: we zien steeds meer dat aan content kleine subtiele animaties worden meegegeven. Wanneer je over een knop hovert, stijgt hij een klein beetje en verkleurt hij subtiel een paar tinten. Bijna niet te merken, maar heel fijn voor de gebruiker. Zijn acties krijgen antwoord. En nog beter: wanneer goed gedaan, kun je een bepaalde stemming creëren die aansluit op je merk.
3. Big & bold
We zien tegenwoordig dat tekst niet meer alleen de functie heeft om een boodschap over te brengen. Typografie wordt steeds vaker als stijlelement gebruikt. Grote, vette teksten die beeldvullend te zien zijn, met daarin een quote, spreuk of kernwaarde. Een trend die wat mij betreft direct afkomstig is uit magazinedesign waar dit veelvuldig gebruikt wordt. Ze zeggen vaak ‘beelden zeggen meer dan 1000 woorden’, maar wat nu als woorden gebruikt worden als beeld?
4. Colors make the man
Een aantal jaar geleden was flat design het helemaal. Flat design is een designstijl met een minimalistische uitstraling. Dit ging meestal gepaard met jaren 50-achtige, pastelachtige kleuren. Onschuldige, doffe tinten, die gauw neigen naar grijs. Anno 2019 zien we een complete ommekeer. Bedrijven durven zich te laten zien en dit is terug te zien in hun website. Waar er voorheen gekozen werd voor de veilige oplossing, kiezen ze nu voor levendige kleuren. Fel geel, paars, blauw of in combinatie met elkaar. Niets is te gek.
Daarop aansluitend wordt er ook een nieuw soort kleurenverloop gebruikt in webdesign – gradients 2.0. Al bekend was de kleur die geleidelijk in een andere kleur verandert. We zien nu een nieuw soort verloop ontstaan waarbij kleuren van hot naar her veranderen in hetzelfde kleurenvak. Een goed voorbeeld hiervan is het logo van Instagram.
5. Sticky elementen
Een trend die we steeds vaker zien, voornamelijk bij mobiel gebruik: elementen die gedurende het hele sitebezoek in beeld blijven staan. De meest bekende is natuurlijk je (hamburger)menu voor je navigatie, maar vaak zie je ook varianten hierop. Denk aan een chat-, contact-, aanmeld- of sharemogelijkheid.
+ 1 trend – mobile first
Mobile first is een trend die eigenlijk niet nieuw meer is. Wat mij betreft een van de belangrijkste ontwikkelingen het afgelopen decennium, maar wat door klanten, opdrachtgevers en sommige designers af en toe nog vergeten wordt. Mobile first betekent eerst ontwerpen voor de resoluties van mobiele schermen. Dit wordt gedaan, omdat we merken dat mobiel gebruik steeds harder groeit en desktopgebruik afneemt. Stem je ontwerp dus eerst af op mobiele gebruikers.
Doel blijft voorop staan
Het is belangrijk dat je site up-to-date blijft, zowel qua content, maar ook qua design. Het geeft je organisatie een professionele uitstraling. Voor jouw klanten is het vaak het eerste dat ze van jouw organisatie zien. Moet je dan met al deze designtrends rekening houden? Nee, design moet altijd in dienst staan van het doel. Je kunt nog zo’n gelikte website hebben; als bezoekers de door jou gestelde doelen niet behalen, schiet de site zijn doel voorbij.