De nieuwe generatie projectwebsites
- januari 24, 2023
De afgelopen jaren hebben we vele webinars voor nieuwbouwprojecten georganiseerd. Tijdens de webinars viel ons telkens iets bijzonders op: het aantal actieve kijkers en luisteraars nam af zodra de makelaar aan het woord was. (sorry makelaar) En steeg weer zodra de architect over het gebouw vertelde. Opmerkelijk, omdat je de voorbereiding vaak hoort: ‘De architect moet niet te lang aan het woord, want dat is niet interessant.’ Het tegenovergestelde blijkt.
Een consument is niet snel meer onder de indruk van een verkoopverhaal met krachttermen als: Inner City en Urban Design. Maar zodra de architect een tipje van de sluier oplicht over de daadwerkelijke woonbeleving, dan heb je de interesse van toekomstige kopers te pakken. Kortom: de waarneming is heel relevant voor een geïnteresseerde koper.
Dé ingrediënten voor een sterke projectwebsite
Inmiddels kent iedereen de elementen van een goede projectwebsite. Dat is een conversiegerichte site met de onderdelen: het project, de locatie, de hotspots, de woningtypes, een maandlasten of energie indicator, een huizenzoeker en een 3D-kavelkaart. Heb je dat staan, dan besteed je aandacht aan de inhoud. Je zorgt voor een aantrekkelijke vormgeving, voor goede teksten en sprekende AI’s. Maar heb je nu een goede projectwebsite in handen? Het antwoord is: nee. Want wat ontbreekt is persoonlijke relevantie voor de bezoeker. Net zoals tijdens het webinar, is dit ook op een projectwebsite een essentieel onderdeel om de aandacht vast te houden.
Persoonlijk en relevant
Dus projectwebsite moet persoonlijk en relevant zijn. De huidige nieuwbouw projectwebsites zijn nog te veel aanbodgedreven in plaats van vraaggedreven. De nieuwe generatie projectwebsites zijn daarom gericht op jouw persoonlijke behoeften. Je vindt er antwoord op individuele vragen, zoals:
- Wat worden mijn maandlasten?
- Hoe hoog is straks mijn energieverbruik?
- Kan ik deze specifieke muur verplaatsen?
- Wat wordt mijn uitzicht als ik kies voor bouwnummer 31?
- Hoe voelt het om er te wonen? Past dit bij mijn leefstijl?
Plug-in based
Om dit te faciliteren zijn onze nieuwe projectwebsites plug-in based. Deze nieuwe websites geven -naast de basisstructuur- de mogelijkheid tot personalisatie. We hebben de structuur gebouwd die in de basis in alles voorziet; de routing klopt, de Google-teller loopt, het inschrijfformulier registreert, de huizendatabase genereert de kavels en er is een koppeling met je CRM-systeem. Het fundament van deze projectwebsites staat als een huis. Nu kun je hier eenvoudig plugins aan toevoegen, waarmee jouw projectwebsite persoonlijk en relevant wordt. Denk aan een:
- Traveltime applicatie,
- 3D-woningconfigurator,
- Maandlasten-, leencapaciteit- en energiecalculator,
- Dynamische content en een “personaliser”
Stijging in bezoek van 30 procent
Door de modulaire opbouw van deze nieuwe generatie projectwebsites borduur je voort op meetbaar succes. Toen we bijvoorbeeld de plug-ins voor een opdrachtgever analyseerden, zagen we de traveltime-applicatie terugkomen in de geschiedenis van iedereen die zich had ingeschreven. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een veel kostbaardere 3D Walkthrough. De walkthrough bleek dus veel minder een bijdrage te leveren aan een conversie. Het voordeel van een projectwebsiteplatform, is dat we deze plug-in vervolgens -in een keer- op alle nieuwbouwsites konden introduceren. Hierna steeg de gemiddelde bezoekduur met ruim 30 procent. En dat doet wonderen voor de kwaliteit van je conversie.
Projectwebsite van de toekomst
In de toekomst moeten projectwebsites huizen kunnen verkopen en niet enkel in de etalage zetten. Dat gaat enerzijds door te vertellen over het project -en hoe het voelt om er te wonen- en anderzijds door mensen persoonlijk te informeren. Dat is wat de huidige generatie sites missen: wat zijn mijn mogelijkheden en waarom past dit project goed bij mij? Je zult zien: we gaan steeds meer van een digitale brochure naar een persoonlijk relevante beleving hoe het voelt om daar te wonen.
Boris Geheniau spreekt in januari over de ontwikkelingen van online vastgoedmarketing tijdens de Real Estate Connect in New York. Wil je dichter bij huis eens met hem of een van zijn teamleden sparren over de uitdagingen en mogelijkheden van jouw nieuwbouwproject? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvende kennismaking.