Waardevolle leads in een veranderende huizenmarkt
- January 20, 2023
De huizenmarkt is tot stilstand gekomen. Voor nieuwbouwprojecten maar ook voor bestaande bouw is bijna geen aandacht meer. In het derde kwartaal van 2022 is ruim één derde minder nieuwe woningen verkocht dan een jaar eerder. Mede door de stijgende hypotheekrente en alle economische onzekerheden, is het besteedbaar inkomen van veel mensen verdampt. Dat betekent dat je oude leads waardeloos zijn geworden. Deze mensen kunnen simpelweg niet meer kopen. Je moet op zoek naar nieuwe, waardevolle leads. Maar hoe pak je dit aan?
De gamechanger in 2023
Leads verzamelen is op zich is niet moeilijk, want er zal altijd interesse zijn in jouw project. Maar hoe ga je ervoor zorgen dat je waardevolle leads verzamelt? Traditioneel is de visie: je belt mensen op en tijdens dit gesprek kom je erachter of iemand daadwerkelijk gekwalificeerd is of niet. Dat is een arbeidsintensieve en inefficiënte methode. A: mensen zijn moeilijk te bereiken en B: veel mensen zitten niet te wachten op een heel gesprek.
Daarom wil je als makelaar alleen contact met mensen die zelf ook behoefte hebben aan contact. Dat is waar de toekomst ligt: om dat te automatiseren. In 2023 is er daarom een grote rol weggelegd voor marketing automation.
Geautomatiseerde Leadkwalificatie
Als vastgoedprofessional heb je een bepaald framework in je hoofd hoe je een gesprek voert. Met marketing automation -of e-mail automation- kunnen we dat digitaliseren. Om dit goed in te richten, hebben we makelaars gevraagd naar de eigenschappen van een waardevolle lead. Hieruit kwam bijvoorbeeld naar voren dat een waardevolle lead;
- De verkoopbrochure heeft gelezen,
- Al veel weet over de woningtypen,
- De ligging van het bouwnummer kent,
- Op de hoogte is van het meer- en minderwerk
- En een financiële check heeft gedaan.
Met marketing automation -of e-mail automation- geven we mensen de mogelijkheid om zichzelf te kwalificeren.
Digitaal maatwerk
Je verwacht een relevant publiek, maar dat betekent dat je zelf ook relevanter moet worden. Met e-mail automation zorg je ervoor dat de juiste informatie op het juiste moment aan de juiste persoon wordt gestuurd. Hierdoor kunnen jouw leads goed geïnformeerd, verantwoord en zelfverzekerd een besluit nemen. Kennis van de klantreis is hierbij het fundament. Want als je het beslissingsproces van je leads in kaart brengt, weet je welke gebeurtenissen een aanleiding zijn tot verdere actie. Op die manier kun je je e-mail automation goed inrichten. Daarom wordt het in 2023 belangrijker dan ooit om de triggers van de klantreis goed in beeld te hebben.
Het mooie van deze nieuwe techniek is dat het dusdanig wordt ingericht dat het persoonlijk voelt. E-mail automation is een digitalisering van een persoonlijk gesprek. Door middel van een mailflow, nemen we de potentiële koper aan de hand en checken we geautomatiseerd cruciale informatieverwerking. Bijvoorbeeld door te kijken of ze de brochure hebben gedownload of door te vragen welk woningtype ze het meest aanspreekt. Zo houd je uiteindelijk alleen de écht geïnteresseerden over om na te bellen.
Hét alternatief voor third-party cookies
Nog een belangrijke ontwikkeling voor 2023 is het verdwijnen van third-party cookies. Dit type cookie voorziet advertentienetwerken van data. Door het verdwijnen worden de inzichten in de prestaties van een campagne minder. Met first party data verzamel je gegevens direct bij de gebruiker. Denk hierbij aan een naam, e-mailadres en gedragsgegevens zoals interacties op je website. Met een first-party data gerichte strategie neem je het heft weer in eigen hand. En door gebruik te maken van data -direct afkomstig van een individueel contact- kun je relevanter zijn dan ooit. Het is betrouwbaar en persoonlijk. Hierbij is een goede en stabiele basis enorm belangrijk.
Als je in 2023 marketing automation niet gaat toepassen mis je heel veel. Want online: daar moet je zijn. Daar word je funnel gevuld. Als je het niet inzet, ben je niet meer zichtbaar. En jouw concurrent die het wel gaat toepassen? Die gaat exponentieel succesvoller zijn. Wil je ook aan de gang met marketing automation? Neem dan contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.