WordCamp Milaan: de mens centraal

Blog Main Image

Eind vorig jaar gingen wij, Gerard Druiven en Dennis Rosema, namens Fundament All Media op bezoek bij WordCamp in Milaan. Het was de derde keer dat een delegatie van Fundament All Media dit evenement bezocht; in voorgaande jaren bezochten we de events in Londen en Keulen. Deze keer stond vooral de mens centraal: de developer, de analist en natuurlijk de eindgebruiker.

Beter vliegen dan treinen
De NS dacht met ons mee. Een weekend Milaan, daar heb je conditie voor nodig. Dus werd het door verschillende vertragingen en omleidingen rennen op de perrons. Na vier en half uur nog even een sprintje trekken naar de incheckbalie, om vervolgens kort uit te rusten in het vliegtuig en fris Milaan in te stappen. Heerlijk ontvangen in het hostel, waar we ’s avonds nog onze kelen hebben schor gezongen met de karaoke. Door al deze gezelligheid voelden we ons al helemaal Italianen zaterdagmorgen vroeg, op weg naar de ‘Università degli Studi di Milano Bicocca’.

Er was een volle agenda. Hoe de website sneller en beter te laten functioneren, hoe je met een team tot een goed ontwerp kunt komen, hoe en waarmee je bezoek meet en daarmee een verbeter slag kunt maken, hoe je de snelheid en communicatie rondom het opzetten van een project kunt verbeteren. Allemaal onderwerpen die wij bij Fundament All Media tegenkomen, en waarbij we nooit te lui zijn om daar waar nodig zaken nog beter aan te pakken.

Luca Tumedei: developmentproces
Ooit zelf begonnen als developer, begeleidt Luca Tumedei nu zo’n 70 organisaties door heel Europa bij het bouwen van websites en applicaties. Hij gaf een presentatie over hoe een goed developmentproces in elkaar moet zitten. Heel veel zaken waren erg logisch en ons niet onbekend, maar in de dagelijkse gang van zaken kunnen elementen toch vervagen.

Hij zag het bouwen van een online applicatie/website niet anders dan het bouwen van een huis. Er zal een goed fundament gelegd moeten worden, waarbij zowel de aannemer als de bewoner betrokken wordt. Dat wil zeggen: het webbureau en de klant. Een goed functioneel ontwerp, ‘the Scope’ zoals hij het noemde, waarin zo veel mogelijk inzichtelijk wordt gemaakt is belangrijk. Welke functionaliteit moet er gerealiseerd worden, hoe moeten die eruit zien? Welke vragen moet je je hierbij stellen, hoe duidelijk zijn de antwoorden? Maak een lijst, haal alle vaagheden weg, maak van een vraagteken een duidelijk vraagteken, en maak de vragen/taken uiteindelijk zo, dat er alleen nog een Ja, of Nee als antwoord kan komen. De techniek, het design, de overlegmomenten: zet alles goed en duidelijk in het blikveld, ‘the Scope’.

Hoewel deze methode ons niet onbekend in de oren klonk, is het altijd goed om iemand met internationale ervaring hierover te horen spreken, een spiegel voorgehouden te krijgen en nog eens te horen dat ontwikkeling nooit stil staat. Door zijn enthousiasme, deskundigheid en duidelijkheid was Luca Tumedei voor ons de spreker van de dag.

Emanuel Blagonic: users first and rule with data
De presentatie van designer Emanuel Blagonic ging over ‘User Centered Design’. UCD gaat uit van de gebruiker: hoe zal de gebruiker zich op je website/applicatie gedragen en hoe kun je dat gedrag verbeteren? Hij gaf aan dat dit in het begin voor hem ontzettend lastig was, omdat hij vooral dingen maakte die hij mooi vond, terwijl hij minder stil stond bij de uiteindelijke eindgebruikers. Een veel gemaakte fout. Het is goed om stil te staan bij wat je produceert. In de basis komt dat neer op het volgende:

“Do I really need this? If you have to think about it, you probably don’t.”

Daarnaast zijn data van groot belang om te kijken of deze keuzes ook daadwerkelijk werken of juist niet. Dit kan onder andere door lay-outtests, kleine A/B-tests (bijvoorbeeld knoppen e.d.) en door het ontvangen van user feedback. Wil je weten wat Fundament All Media hierin voor je kan betekenen? Neem dan contact met ons op.

Wat verder voorbij kwam
Wat ons eigenlijk een goed gevoel gaf, is dat we ons af en toe meer expert voelden dan de sprekers. Hoe websites te optimaliseren, hoe belangrijk SEO is, hoe je om moet gaan met je contentanalyse: veel was voor ons gesneden koek. Natuurlijk, in alles zat iets waarbij we toch even een aantekening maakten: dit kan wellicht beter, of dat is handig. Jezelf nooit te veel bewieroken, dat laten we liever over aan een tevreden klant.

En contact met collega’s is natuurlijk ook mooi. In de pauzes en tijdens een heerlijk verzorgde lunch wisten we leuke gesprekken aan te gaan met een internationaal gezelschap van Italianen, Tsjechen, Wit-Russen en twee Nederlanders (o ja, dat waren wij zelf!).

Milaan
Natuurlijk hebben wij ‘s avonds en de volgende dag Milaan verkend. Er is lekker gegeten in het Naviglio-district, ook wel het Venetië van Milaan genoemd. We bezochten de Dom van Milaan en het wereldberoemde winkelcentrum Galleria Vittorio Emanuele. Ook een bezoekje aan het San Siro voetbalstadion mocht niet ontbreken op het lijstje van deze twee voetbalfanaten, voordat we weer op het vliegtuig stapten.

Inmiddels zijn we alweer een paar weken terug. Tijd om al het goede wat er opgestoken is, te delen binnen Fundament All Media en te verwerken in onze producten en werkmethode!